Iako je živio prije gotovo dva stoljeća, Walt Whitman (1819.-1892.), otac slobodnog stiha, pionir nove poezije , glas Amerike, odnosno pjesnik duše i pjesnik tijela, kako je sebe nazvao, i dalje živi kao jedan od najutjecajnijih i najvažnijih stvaralaca u povijesti američke književnosti.
Sve je počelo 342. godine prije Krista kad je kralj Filip Makedonski pozvao Aristotela da bude učitelj njegovu sinu, princu, kasnije poznatijem kao Aleksandar Veliki.
Kad je Friedrich Nietzsche devedesetih godina XIX. stoljeća najprije u Naumburgu, a potom u Weimaru pomračena uma polako kretao ususret smrti, već su se očitovali prvi tragovi osupnutosti što će je izazivati njegovi spisi. I traje ta osupnutost sve do naših dana i u promijenjenom se obliku vazda iznovice javlja.
Brod luđaka" Sebastiana Branta je samosvojan spjev koji se sastoji od stotinjak (pokojega više ili manje, ovisno o izdanju) pjevanja/poglavlja posvećenih različitim oblicima ludosti/gluposti; onodobna (kraj 15. stoljeća) je to "kritika svega postojećeg" u kojoj nitko, pa ni Crkva, ne ostaju pošteđeni.
Desetak posljednjih godina života Mark Twain radio je paralelno na tri tajanstvena rukopisa s radnjom smještenom u prošlost i u tri različita ambijenta, ali s istim dijabolično šarmantnim strancem – mladim Sotonom – nakon čijeg pojavljivanja među ljudima zaredaju neobični nadnaravni događaji..
Prije nego što ih je prepisao na listiće, Kafka je aforizme pribilježio u dvije bilježnice sred nekih drugih fragmenata među kojima je bilo i još jednako pronicavih. Stoga je nezahvalno tvrditi da je taj niz brojeva sustavno ustrojen, kao i zašto su neki aforizmi na listićima prekriženi, jer su i te kako vrijedni pažnje.
... Jekyllova preobrazba podrazumijeva koncentraciju zla koje je već postojalo u njemu, da nije riječ o posvemašnjoj preobrazbi...
Gotovo je nemoguće dovoljno naglasiti važnost Baudelaireova "Cvijeća zla" u kontekstu povijesti svjetske književnosti i njegov, doslovce, nemjerljiv utjecaj.
Mračna, sirova, krvava, crnohumorna... strana holivudske "tvornice snova", svi ti odbačeni glumci, ambiciozni roditelji i statisti, zaluđenici red carpetom, kao i cijela galerija marginalaca utkani su u ovu glasovitu knjigu.
Prema riječima samoga autora: "Divni gubitnici su ljubavna priča, psalam, crna misa, spomenik, satira, molitva, krik, putokaz kroz divljinu, šala, neukusna pogrda, halucinacija, dosada, nebitan prikaz nestalog majstorstva, jezuitski traktat, poruga, skatološka luteranska lakrdija, ukratko, odbojni religijski ep neusporedive ljepote."
Kao zaljubljenik u estetsku formu, larpurlartist i poklonik svjetske kulture Matoš je u svojim umjetničkim žanrovima stvorio univerzalne estetske oblike onkraj povijesnih stilova u kojima je pisao i ideja koje je zastupao.